Doprava ZDARMA od 75,00 € | 2 mesiace na vrátenieZákaznícky servis[email protected]|+421 220 512 509
0
9 tipov na zdravé stravovanie

Ako sa stravovať zdravo a vyvážene? Táto otázka nás sprevádza už roky a ani odborníci sa na tom nezhodujú. Pravdepodobne je to tým, že každý z nás je iný a má iné výživové nároky. Niekto potrebuje mäso, niekto preferuje vegetariánstvo. Niekto potrebuje jesť 5x denne, niekomu stačí jesť iba 2x denne. Najdôležitejšie je naučiť sa počúvať svoje telo - ideálne čisté telo. Telo, ktoré je zanesené toxínmi pravdepodobne nebude vysielať tie správne výživové signály. Čisté telo si bude samo pýtať zdravé a pestré stravovanie.

TIP č.1: Vegetariánska a vegánska strava

Vegetariánství a veganství

Vieme, že trend vegetariánstva či vegánstva sa stále rozširuje, predovšetkým medzi mladými ľuďmi. Máme k tomu rôzne pohnútky, najčastejšie etické - nechceme ubližovať zvieratám. Stále častejšie ale k týmto výživovým smerom vedú aj zdravotné ťažkosti.


Čo je dôležité pre všetkých vegánov a vegetariánov? Rozhodne je to rozmanitosť stravy. Poznáme mnohých vegánov a vegetariánov, ktorý siahajú iba po spracovaných potravinách, buchtách, sušienkách a ďalších potravinách pre rýchle zaplátanie, ktoré sú plné jednoduchých sacharidov. Na takejto strave ale nemôže dlhodobo prospievať nikto. Skôr, alebo neskôr sa objavia problémy, skryté aj viditeľné. Tie sú alarmom, že je potrebné niečo v jedálničku zmeniť a zamerať sa na pestrosť a vyváženosť všetkých zložiek - proteínov, tukov, sacharidov, vitamínov a minerálov. Tak na to myslite. :-)

TIP č.2: RAW vegánska strava

RAW strava

RAW stravovanie bolo dlhú dobu módnym trendom, poslednú dobu o ňom ale nie je už toľko počuť. Sme toho názoru, že stravovanie by malo byť prispôsobené aj klimatickým podmienkam. Určite to poznáte -  v lete máte omnoho väčšiu chuť na šťavnatý melón, alebo na šalát. Skrátka, keď je vonku horúco, nepotrebujeme toľko varenej a pečenej stravy, ale radšej doprajeme telu ochladzujúce potraviny. V zime by sme si pravdepodobne vychladený melón nedali, ale preferujeme teplé polievky, varenie a pečenie.


Určite nie je od veci dať si sem tam zdravú RAW dobrotu - napríklad raňajky, alebo desiatu. Pozorujte, čo to s vami robí a ako sa po takom jedle cítite. V našich klimatických podmienkach ale nie je úplne zdravé žiť iba na živej, surovej strave. Tento štýl stravovania si vieme celoročne predstaviť v tropických oblastiach. :-)

TIP č. 3: Bezlepková strava

Bezlepková strava

Myslíme aj na všetkých, ktorým nerobí dobre lepok, alebo majú dokonca diagnostikovanú neznášanlivosť, tzv, celiakiu, či alergiu. Tú by sme rozhodne nemali podceňovať a skutočne dodržiavať bezlepkové stravovanie. V opačnom prípade si totiž môžeme privodiť ďalšie nepríjemné zdravotné problémy, ktoré sa môžu prejaviť aj po dlhšej dobe.


Zatiaľ čo kedysi bol veľký problém zohnať bezlepkové potraviny, dnes sú už bežne k dostaniu najrôznejšie produkty - chleby, cestoviny, strúhanky, tortičky a mnoho ďalších. Nemusíte si tak pripadať nijak obmedzení. Aj v reštauráciách nájdete v jedálnom lístku, alebo na vyžiadanie obsluhy alergény, lepok má označenie A1.

TIP č. 4: Bezlaktózová strava

Bezlaktózová strava

Okrem lepku tiež niektorým ľuďom nerobí dobre mliečny cukor, alebo laktóza. Intolerancia laktózy, alebo alergia na laktózu sú dva rozdielne termíny. Alergia znamená imunitnú odozvu, intolerancia znamená nedostatok enzýmu laktázy, ktorý v tele štiepi laktózu.


Ako sa intolerancia laktózy prejavuje? Najčastejšie kŕčmi v bruchu, nevoľnosťou, hnačkou, plynatosťou, bolesťou hlavy, alebo akné. V prípade intolerancie si pred každým jedlom obsahujúcim laktózu môžete vziať tablety laktázy, ktorá pomôže s trávením.

TIP č. 5: Nízkosacharidová strava (LOW CARB)

Low carb strava

Low carb sa stáva životným štýlom pre stále väčšiu skupinu ľudí. Je to strava zameraná na obmedzenie spracovaných sacharidov a na skutočne kvalitné potraviny. Pri tomto spôsobe stravovania je veľmi dôležité zamerať sa na príjem kvalitných bielkovín - predovšetkým z mäsa a vajec. Ďalej hrá dôležitú rolu zelenina. Telo sa dostane do ketózy, takže berie energiu primárne z tukov a postupne dochádza k strate hmotnosti.

 

Správny tanier podľa tohto spôsobu stravovania by mal byť zložený aspoň z polovice zo zeleniny, zvyšok taniera by mala tvoriť bielkovina a kvalitné tuky. Medzi zdravé tuky sa radia kokosový, avokádový, či ghí. Čo sa týka sladkostí, rozhodne sa ich nemusíte vzdávať. Klasickú múku je možné nahradiť orechovými múkami, cukor ide nahradiť zdravšími sladidlami, dokonca existuje aj nízkosacharidová čokoláda.
 

TIP č. 6: Superpotraviny

Super potraviny

Pokiaľ sa zaujímate o svoje zdravie a zdravé potraviny, určite ste sa už s pojmom "superpotraviny" stretli. Dá sa povedať, že neexistuje ich oficiálna definícia. Jedná sa o potraviny, ktoré sú bohaté na vitamíny, minerály, stopové prvky, enzýmy, aminokyseliny, antioxidanty, či vlákninu. Väčšina z nich pochádza zo zemí mimo Európy, a to predovšetkým preto, že náročné podmienky (hory, trópy,...) nútia plodiny zadržiavať čo najviac dôležitých látok, aby v drsných podmienkach prežili. Aj u nás máme ale niektoré potraviny, ktoré si označenie "superpotraviny" zaslúžia.


Medzi tie najznámejšie patria Aloe Vera, Chia semienka, Acai berry, konopné semienka, chlorella a spirulina, kustovnica čínska, guarana a mnoho ďalších. Čo sa týka našich potravín, môžeme sem zaradiť hlavne kyslú kapustu, chren, cesnak a cibuľu, semienka a klíčky, rakytník a šípku, čučoriedky a brusnice a ďalšie bobuľovité ovocie.
 

TIP č. 7: Bez cukru

Bez cukru

Posledné roky sú veľkým hitom potraviny bez cukru. Ten je v produktoch buď prirodzene, napríklad z ovocia, alebo je nahradzovaný inými prírodnými formami sladidiel.


Zatiaľ, čo skôr bol klasický biely cukor považovaný za biele zlato, dnes je stále častejšie označovaný za biely jed. Kto z nás by si ale sem tam nedal nejakú poriadne sladkú dobrotu? Určite sa svojich sladkých nerestí nemusíte na dobro vzdávať. Iba je fajn zapremýšľať, ako si osladiť deň zdravšie. 

TIP č. 8: Zelené potraviny

Zelené potraviny

Medzi zelené potraviny patria veľmi výživné a prospešné trávy, sinice, či riasy - napríklad chlorella, spirulina, mladý jačmeň, mladá pšenica, obľúbený je aj samotný chlorofyl. Behom tepelnej úpravy sa množstvo chlorofylu v rastlinách znižuje, preto je potrebné získavať ho čo možno najviac z potravín v surovom stave. Vyrobte si doma napríklad nadupané zelené smoothie.


Zelené potraviny obsahujú veľké množstvo zaujímavých, pre naše telo prospešných látok. Medzi tými hlavnými môžeme vymenovať antioxidanty, zelené farbivo chlorofyl, vo vode rozpustné pigmenty flavonoidy, či karotenoidy. Prínos zelených potravín je predovšetkým v nastolovaní acidobázickej rovnováhy, respektíve v napravovaní nerovnováhy vzniknutej uprednostňovaním kyselinotvorných jedál.

TIP č.9: Obľúbené značky zdravej výživy

Tipy na zdravou stravu

Nevyznáte sa v záplave značiek zdravej výživy? Ani sa nečudujeme. Na trhu je ich toľko, že často nevieme, kde hľadať skôr.


Aké značky zdravej výživy môžeme bez váhanie odporučiť?
Allnature
Organis
Topnatur
Goodie
Natu


A ďalšie :-) Všetky svelé značky nájdete tu.