Princípy ochrany súkromia na Prezdravie.sk

prispôsobujeme na mieru vám. Na základe vašeho chovania na webe personalizujeme jeho obsah a zobrazujeme vám relevantné ponuky a produkty. Kliknutím na tlačítko „Rozumiem“ alebo akýkoľvek odkaz mimo túto lištu súhlasíte tiež s využívaním cookies a predaním údajov o chovaní na webe pre zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach

Doprava ZDARMA od 75,00 €  | 2 mesiace na vrátenie
Zákaznícky servis  [email protected] | +421 220 512 509
Menu
Tipy pre vašu intímnu a hormonálnu pohodu

Ako si udržať hormonálnu rovnováhu?

Telo každého človeka prechádza v živote hormonálnymi zmenami. U žien je to viac zreteľné než u mužov. Obrovskou hormonálnou zmenou prechádza telo ženy v období tehotenstva a dojčenia, v neskoršom veku potom počas menopauzy. To sú tie bežné hormonálne zmeny, ktoré sa časom zasa ustália a vyrovnajú.

 

Potom tu ale máme aj nepríjemné hormonálne ťažkosti, ktorým nahráva najmä stres, nepravidelné a nezdravé stravovanie, znečistené životné prostredie či nedostatok spánku. Rozhodené hormóny často okrem zdravotných problémov sprevádza aj narušenie metabolizmu, a tak môžeme začať priberať na váhe. V prípade ťažkostí určite vyhľadajte najprv odborníka, než sa pustíte do užívania akýchkoľvek doplnkov stravy.

 

Ako opäť nastoliť hormonálnu rovnováhu? Okrem úpravy životného štýlu a psychickej pohody môžete skúsiť aj cvičenie – skvelou voľbou je napríklad hormonálna joga. Obmedzte používanie plastových fliaš a vyhnite sa chemickej kozmetike – aj mikroplasty a chémia môžu náš hormonálny systém nepriaznivo ovplyvniť.

Menštruačné pomôcky a hygiena

V starostlivosti o intímne partie je pre nás na prvom mieste pocit čistoty a sviežosti. A to počas každej fázy nášho cyklu, ale počas samotnej menštruácie to platí minimálne dvojnásobne. Už ako mladé dievčatá a ženy sa rozhodujeme, aké menštruačné pomôcky budeme používať, aj keď, samozrejme, preferencie sa môžu časom zmeniť. Navyše dnes prichádzajú stále nové možnosti – hitom, ktorý pomáha nám aj našej planéte od zbytočných odpadov sú dnes menštruačné kalíšky, látkové vložky, morské huby a menštruačné nohavičky.

 

Čo sa týka hygieny intímnych partií, ak nestačí iba voda, určite si zadovážte sprchové gély či mydlá s optimálnym, teda kyslejším pH. Naše intímne partie majú kyslé prostredie a klasické mydlá sú zásadité, preto by mohli narušovať rovnováhu. Intímnej oblasti škodí nielen nedostatočná, ale aj prehnaná starostlivosť. Stavte na kvalitnú spodnú bielizeň z priedušných materiálov, ako je 100 % bavlna alebo bambus.

 

Či sa nám to páči alebo nie, naše intímne prostredie ovplyvňuje aj strava. Hlavne sa vyhýbajte prebytkom bieleho cukru a bielej múky.

Voľná menštruácia

Nevýhody:

potreba ovládať svaly panvového dna

riziko nechceného pretečenia

 

Výhody:

nezaťažuje životné prostredie

nezaťažuje našu peňaženku

neprináša zdravotné riziká

Menštruačné nohavičky

Nevýhody:

vyššia počiatočná investícia

potreba prania

 

Výhody:

šetrné k životnému prostrediu

pohodlné, priedušné

zdravotne nezávadný materiál

Menštruačný kalíšok

Nevýhody:

obťažnejšia manipulácia mimo domova

 

 

Výhody:

šetrný k životnému prostrediu

zdravotne nezávadný materiál

nízka cena (1 kalíšok vydrží 5 – 10 rokov)

Morská huba

Nevýhody:

obťažnejšia manipulácia mimo domova

 

 

Výhody:

nízka cena (vydrží až 6 mesiacov)

pohodlie, prispôsobí sa telu

antiseptická, antibakteriálna

Látkové vložky

 

Nevýhody:

vyššia počiatočná investícia

potreba prania

 

Výhody:

šetrné k životnému prostrediu

pohodlné, priedušné

Vložky a tampóny z biobavlny

Nevýhody:

vysoká cena

 

Výhody:

šetrné k životnému prostrediu

priedušné

zdravotne nezávadný materiál

Vložky a tampóny z drevitej celulózy

Nevýhody:

pomerne vysoká cena

 

Výhody:

šetrné k životnému prostrediu

priedušné

zdravotne nezávadný materiál

Bežné vložky a tampóny


Nevýhody:

vysoko zaťažujú životné prostredie

zdravotne rizikové (TSS)

 

Výhody:

nízká cena

Inkontinencia

Inkontinence

Ako inkontinencia alebo únik moču označujeme stav, keď má človek ťažkosti so schopnosťou zadržať moč alebo kvapky moču. Najčastejším spúšťačom inkontinencie je oslabenie svalov panvového dna. K nemu dochádza najčastejšie vekom, pôrodom, obezitou, ale aj po namáhavej práci. Často sa s inkontinenciou stretávajú ženy v období menopauzy. Únik moču sa ale netýka len žien, môže postihnúť aj mužov.

 

S riešením inkontinencie nám môžu pomôcť cviky na posilnenie panvového dna.

Najčastejšie typy inkontinencie

Stresová inkontinencia
Ide o najrozšírenejší druh inkontinencie, ktorý je daný oslabením svalov a poklesom panvového dna. K úniku moču spravidla dochádza pri fyzických aktivitách, ktoré spôsobujú zvýšený tlak (stres) v spodnom brušku – napr. pri smiechu, kašľaní, kýchaní, poskočení či inom prudšom pohybe. Najčastejšie postihuje ženy v tehotenstve, po pôrode alebo vplyvom úbytku hormónov v čase menopauzy. Môže k nej prispievať aj dedičnosť, prílišná fyzická námaha, operácia panvy alebo aj obezita, fajčenie a alkohol. Inkontinencia u mužov sa objavuje často po operácii prostaty alebo po úrazoch.

 

Urgentná inkontinencia
Pre urgentnú inkontinenciu alebo hyperaktívny močový mechúr je typické náhle a veľmi intenzívne nútenie na močenie. Na rozdiel od inkontinencie stresovej zvierače aj panvové dno fungujú v poriadku. Môže sa prejavovať počas spánku. Ide o najčastejší typ inkontinencie u mužov. Môže sa objaviť aj v dôsledku roztrúsenej sklerózy, mozgovej mŕtvice, po operácii, úraze alebo následkom infekcie močových ciest.

Stresová inkontinence

Zmiešaná inkontinencia
Tento typ spája stresovú a urgentnú inkontinenciu dohromady.

 

Inkontinencia sa môže ďalej objaviť pri strachu a úzkostiach, často napr. pri dlhodobých hospitalizáciách, príčinou môže byť aj zúženie močovej trubice po operáciách, diabetická neuropatia alebo spinálna stenóza, psychické ochorenie.
 

Inkontinencia po pôrode: Prečo vzniká a ako ju riešiť?

Inkontinence po porodu

Tehotenstvo a pôrod sú pre telo ženy veľkou záťažou a jednou zo svalových skupín, ktorá zrodením nového života trpí najviac, je panvové dno. Práve kvôli oslabeným svalom panvového dna sa s inkontinenciou často po prvýkrát stretávajú aj mladé ženy, i keď si do tej doby mysleli, že ide len o problém seniorov. Dobrou správou je ale fakt, že oslabené svaly panvového dna je možné zasa vrátiť naspäť do pôvodnej formy. Prečítajte si, ako na to.

 

Inkontinenčné vložky na mierny únik moču ako prvá pomoc

Prvou pomocou pri stresovej inkontinencii po pôrode sú inkontinenčné vložky na mierny únik moču. Menštruačné vložky nie sú vhodné, pretože majú malú kapacitu, nepohlcujú zápach a neuzamknú moč vnútri vložky. Zvoľte radšej absorpčné pomôcky špeciálne vyvinuté na únik moču – odporúčame napr. vložky MoliCare Pad alebo MoliCare Lady od spoločnosti HARTMANN, väčšie úniky moču pomôžu riešiť diskrétne nohavičky MoliCare Lady Pants, ktoré sa obliekajú ako bežná spodná bielizeň.

Nedeste sa inkontinencie po pôrode – ide o bežný jav, s ktorým sa stretne drvivá väčšina novopečených mamičiek, a cvičením môžete svoje panvové dno dostať do rovnakej, ak nie aj lepšej formy než v akej bolo pred otehotnením.

Poslinenie svalov panvového dna

Na poslinenie svalov panvového dna existujú Kegelove cviky, ktoré môžu pomôcť lepšie ovládať vyprázdňovanie. Pomáhajú ako prevencia aj ako náprava drobných anatomických odchýlok, ktoré môžu vzniknúť napríklad po pôrode. Sú ale vhodné aj pre mužov.

 

Metóda Ludmily Mojžíšovej je všeobecne známa predovšetkým v spojení s liečbou neplodnosti. Tento komplexný súbor cvikov má ale omnoho širšie využitie. Cvičenie podľa Mojžíšovej ovplyvňuje svaly panvového dna a vďaka tomu pomáha aj s riešením inkontinencie.

Posílení svalů pánevního dna - Kegelovy cviky

Kegelove cviky

Cvičenie dostane svaly panvového dna späť do formy
Aj keď by sa ženy mali počas šestonedelia vyvarovať náročných aktivít a zdvíhania ťažkých predmetov, s jednoduchými cvikmi na panvové dno môžu začať už 2. deň po nekomplikovanom pôrode. Na posilnenie panvového dna sú ideálne tzv. Kegelove cviky, ktoré špeciálne pre svoje pacientky vyvinul kalifornský gynekológ Dr. Arnold Kegel v 40. rokoch 20. storočia. Stačí pár minút denne a výsledky sa čoskoro dostavia. Jednoduché videonávody na cvičenie nájdete napr. na stránkach Moliklubu, ktorý združuje osoby trpiace inkontinenciou. Pomôcť môžu aj Venušine guľôčky. Posilňovaním panvového dna neriešite len inkontinenciu, ale zlepšíte si aj celkové držanie tela a sexuálne prežívanie.

 

Operácia ako posledné možné riešenie inkontinencie po pôrode
Ak nepomôže cvičenie a stresová inkontinencia spôsobuje väčšie úniky moču, krajným riešením je tzv. závesná operácia močového mechúra. Pri operácii chirurg v podstate "opraví" poškodené anatomické pomery v malej panve. Našťastie ide o minimálne invazívny zákrok, keď sa 90 % pacientiek úplne zbaví inkontinencie alebo dôjde k výraznému zlepšeniu. Ako prvý krok pred indikáciou operácie vám ale odborník vždy odporučí vyskúšať cvičenie.
 

Metóda Ludmily Mojžíšovej

Ludmila Mojžíšová bola významná terapeutka, ktorá vynašla svoju vlastnú metódu a skupinu cvikov na liečbu bolestí chrbtice a tiež neplodnosti. Metóda spočíva v špecifických cvikoch, mobilizácii rebier a uvoľňovaní kostrče. Mnohým pacientkam, liečeným najprv na pohybové ťažkosti, sa podarilo otehotnieť, hoci predtým boli dlho a bezvýsledne liečené na neplodnosť.

dni
:
hodiny
:
minút
:
sekúnd