Doprava ZDARMA od 75,00 € | 2 mesiace na vrátenieZákaznícky servis[email protected]|+421 220 512 509
0
Imunita - základ zdravie

Chladné mesiace dávajú našej imunite často zabrať. Dôležité je dôsledne sa o ňu starať a podporovať ju.


Dalo by sa povedať, že človek, ktorý nedbá na zdravý životný štýl, nevedome oslabuje svoju imunitu. Na druhej strane barikády stoja baktérie a vírusy, ktoré stále silia. Najlepšie sa im bráni informovaný človek, ktorý zvláda nielen teóriu zdravia, ale uvádza ju tiež do svojho každodenného praktického života.


Zhrňme si teda základy silnej imunity. Viete, kde je v tele jej hlavné sídlo? A ako môžu pomôcť bylinky, huby, probiotiká alebo enzýmy?

Aby nechýbali vitamíny a minerály

Vitamíny a minerály

Rovnako ako pre fungovanie celého tela, aj pre správne fungovanie imunity sú dôležité základné vitamíny, minerály a stopové prvky. Niektoré sme schopní prijímať z pestrej stravy, niektoré je potrebné doplniť, obzvlášť v chladnom období.

 

Reč je predovšetkým o vitamíne C, ktorý sa prirodzene vyskytuje v ovocí a citrusoch a vitamíne D, ktorý získavame pôsobením slnka, ale všetci vieme, ako to v zime so slnkom je. Počuli ste už o lipozomálnej forme vitamínov? Tie umožňujú maximálnu možnú vstrebateľnosť a využitie vitamínu alebo minerálu naším telom. Skvelú vstrebateľnosť poskytujú aj koloidné minerály - najznámejšie je koloidné striebro, ale aj horčík, zinok, železo, meď a ďalšie stoja za zmienku.

 

V prípade poškodenej črevnej sliznice a zápalu v črevách môžu pomôcť potraviny alebo doplnky stravy bohaté na omega-3 mastné kyseliny, ako sú napríklad ryby, olej z tresiek či ľanové semienka.

GrepoSept forte 800 kvapky
Až -6%
Ovonex
GrepoSept forte 800 kvapky
do 21.10. u vás

Vsaďte na zdravú stravu a enzýmy

Zdravá strava a enzýmy

Rozmanitá a farebná - taká je naša strava. V každej porcii by mali byť základné zložky: Proteíny, zdravé tuky a komplexné sacharidy. Kým v lete si všetci radi doprajeme hlavne surové ovocie a zeleninu, v zime nám prospeje viac tepelne upravená strava a vývary.

 

V nadpise sme nespomenuli len zdravé stravovanie, ale aj enzýmy a máme na to dobrý dôvod. Bez enzýmov totiž nemôže dochádzať k správnej premene potravy. Zažívacie enzýmy prinášajú aktívnu pomoc pri trávení, avšak už je v dnešnej dobe známa aj metóda enzýmoterapia. Vytvárame si ich sami, ale len v prípade, že konzumujeme surovú alebo vhodne technologicky spracovanú „funkčnú“ potravinu.

 

Skvelé je dopĺňať do stravy počas celého roka niečo zelené. Či už šaláty (tie predovšetkým v lete, keď je ich sezóna), alebo zelené potraviny - Chlorellu, Spirulinu, zelený jačmeň a podobne. Podporia nielen našu imunitu a trávenie, ale aj energiu.

Starajte sa o svoj črevný mikrobiom

Probiotika a prebiotika pre imunitu

Udáva sa, že črevá predstavujú 70-80% našej imunity a že črevo je náš druhý mozog. Stav nášho trávenia priamo ovplyvňuje našu psychickú pohodu a náladu. A to sú už dosť pádne dôvody, prečo sa o svoje trávenie poctivo starať. Čo hovoríte?

 

Určite poznáte probiotiká už z detstva - mamičky nám ich dávali, keď sme brali antibiotiká, aby sme doplnili prospešné baktérie v črevách. Probiotiká nájdeme okrem tabliet tiež v zasyknutých mliečnych výrobkoch ako je kefír, v kyslej kapuste alebo v kvasenej zelenine. Ich účinok možno posilniť pridaním prebiotík.

 

Nesmieme zabudnúť ani na kombuchu. Ako na výrobu tohto perlivého nápoja, po ktorom si bude náš črevný mikroorganizmus užívať sa dozviete v našom bylinkovom kúzlení. :-)

Babské rady, bylinky a homeopatia

Všetko zo sveta byliniek

Pre podporu prirodzenej imunity sa skvele hodia aj niektoré bylinky a rastliny. Tak napríklad rakytník, ktorý je zdrojom vitamínu C a zohnať sa dá v celom rade podôb – od sušených plodov, cez sirupy, až po marmelády. U nás je dlhé roky v tomto smere dôvernejšie známy šípok, na ktorý môžete vždy na jeseň vyraziť a natrhať si zásoby nielen do skvelého čaju, ale napríklad aj na domáci šípkový likér. Obľúbené sú aj exotickejšie rastlinky, ako zázvor alebo kurkuma. Oboje sa skvele hodí pre kulinárstvo.

 

Z našich lúk a hájov určite menujme žihľavu, lipu, čierny bez, ďalej potom harmanček, materinu dúšku či echinaceu.

 

Skvelé recepty a návody na tvorenie z byliniek na podporu imunity nájdete v našom bylinkovom kúzlení.

Zoznámte sa - medicínske huby

Medicinálne huby pre imunitu

Ak sa aspoň trochu zaujímate o zdravie aj z pohľadu alternatívnej medicíny, potom vám liečivé huby určite nemusíme dlho predstavovať. Mnohé druhy húb obsahujú celý rad prospešných látok pre obranu pred negatívnymi vplyvmi prostredia. Tradičná čínska medicína využíva huby už celé tisícročia, v Európe sa rozšírili oveľa neskôr.

 

Medzi najznámejšie patrí bezpochyby hliva ustricová, ktorá je pre svoju obľubu a skvelú chuť používaná aj v kuchyni. Ďalej si veľkú obľubu získala reishi, slovensky leskokôrka lesklá, ktorá obsahuje všetky esenciálne aminokyseliny. Z minerálov má výrazný podiel železa a selénu a ďalej obsahuje niektoré vitamíny zo skupiny B. Do hľadáčika športovcov sa dostáva huba zvaná cordyceps, čiže húsenica čínska. Okrem podpory imunitného systému môže pomôcť s regeneráciou a celkovou odolnosťou.


Určite stojí za povšimnutie aj množstvo iných druhov medicínskych húb.

Hýbte sa, ideálne na čerstvom vzduchu

Pohyb pre imunitu

Nebojíme sa tvrdiť, že pohyb je život a stagnácia je zánik. Pohyb rozprúdi život v každej bunke tela a veľmi prospeje aj našej psychike vďaka vyplaveným endorfínom. V poslednom čase veľmi frčia najrôznejšie pohybové výzvy, nám sa veľmi páči pravidlo 10 000 krokov denne. Vyjde to asi na nejakých 7 km a je to optimálne pre udržanie nášho tela v kondícii. Navyše na čerstvom vzduchu - čo môže byť lepšie? :-) 

 

Pri pohybe nezabúdajte na základné pravidlá, ako je správne držanie tela alebo dostatočný pitný režim. Keď si nevieme rady, oplatí sa zo začiatku požiadať o pomoc skúseného trénera alebo kouča. Vyberte si takého, ktorý vám bude sympatický a spolupráca s ním vám pôjde ako po masle. Zapojiť sa môžete aj do kruhových tréningov, online tréningov, lekcií jógy a podobne.

 

My sme pre vás pripravili rozprávanie o pohybe s koučkou a trénerkou Nikčou Bartákovou.

To nie je všetko. Máme pre vás 10 tipov, ako sa cítiť fit a zhodiť prebytočné kilá. Nájdete ich pod nasledujúcim tlačidlom.